I Solhjem arbejder vi med steinerpædagogik. Det betyder, at vores pædagogiske praksis hviler på de tanker omkring barnets udvikling og dannelse, som Rudolf Steiner bidrog med for omkring 100 år siden.
I steinerpædagogikken ser vi det lille barn som sansende, nysgerrigt og fantasifuldt, og i vores pædagogiske praksis lægger vi vægt på at skabe rammer, der kan understøtte og stimulere dette. Vi møder hvert enkelt barn som et unikt individ, der udvikler sig i sit eget tempo. Det er vores mål at skabe pædagogiske rammer, så barnet har mulighed for at udfolde sin individualitet frit gennem opvæksten.
Vores pædagogiske praksis er kendetegnet ved en særlig opmærksomhed på 3 grundprincipper: Rytme, sanser og efterligning. Her på siden kan du læse mere om, hvordan vi arbejder med dem.

Det lille barn gennemgår en vældig udvikling i de første år af dets liv. Vi understøtter denne udvikling gennem genkendelige og tilbagevendende rytmer, som giver barnet tryghed og ro til dets udviklingsarbejde. Derfor har vi en fast rytme i vores dagligdag, igennem ugens aktiviteter samt i årsløbet gennem vores tilbagevendende årstidsfester.
Hverdagen i Solhjem veksler mellem den frie leg og de samlende aktiviteter. På denne måde skaber vi forudsigelighed i barnets dag og understøtter dets behov for både at suge indtryk til sig og have tid til at fordøje og integrere dem i sig selv.
Hvordan dagens rytme formes helt konkret i de enkelte børnegrupper, kan du læse mere om under de enkelte afdelinger.
For vores børnehavebørn er ugens løb genkendelig gennem faste tilbagevendende aktiviteter og bestemte måltider på de forskellige ugedage. Hver børnegruppe udvikler sin egen ugerytme. For vores vuggestuebørn lægger vi vægt på, at dagene ligner hinanden og har samme struktur for at skabe tryghed for det helt lille barn.
Læs om vores fejring af årstiderne her.
Barnet erfarer gennem sin krop og sine sanseoplevelser. Kvaliteten i disse oplevelser har derfor stor betydning for barnets udvikling. Vi lægger vægt på at give børnene en bred vifte af kvalitetsrige sanseoplevelser gennem sang og leg, kropslige udfordringer, duft, smag og billedskabende fortællinger.
Alle sanser vækkes, når barnet oplever naturens elementer i de forskellige årstider. Kroppen udfordres på de snedækkede bakker, der skal bestiges, eller på den grønne eng, hvor man bliver helt væk fra hinanden i det høje græs. Vandpytte-plask med gummistøvler får glæden til at boble indeni, og en stille undren vækkes, mens man kigger på den lille bi, der summer rundt om havens blomster. Naturen er vores fornemste læremester i livet. Den lærer os at være nysgerrige overfor verden, og vi kan gå lige ud i den og suge det hele til os.
Vi lægger meget vægt på kvaliteten i vores fødevarer og i alle vores materialer. Både i vores indretning og i vores valg af legetøj vælger vi naturmaterialer, som er behagelige at røre ved og lade sig omgive af. Med vores legetøj ønsker vi desuden at vække børnenes fantasi og billedskabende evner ved at tilbyde dem uforarbejdede eller kun delvist forarbejdede materialer at lege med, som gennem børnenes fantasi kan formes til mange forskellige ting i legen.
I vores madlavning og rengøring anvender vi udelukkende økologiske eller biodynamiske produkter. Vi lægger vægt på at inddrage børnene i tilberedning af maden, så de får mulighed for at røre, se og dufte de fødevarer, som de senere spiser.



Barnet lærer verden at kende ved at sanse og iagttage sine omgivelser og efterligne det, barnet oplever der. Derfor lægger vi vægt på, at vi voksne gennem vores handlinger og omgang med hinanden er efterligningsværdige for børnene.
Vi tilstræber hver dag at omgive børnene med en hjertelig, imødekommende og respektfuld atmosfære, som de kan lade sig nære af.
Når vi arbejder med dagligdagens praktiske gøremål giver vi ligeledes børnene inspiration, som de kan tage med i deres lege.
I den frie leg har børnene rig mulighed for at lege uforstyrret. Her er det børnenes egen fantasi og skaberkraft, der skal råde, og derfor blander de voksne sig kun i børns leg, når der er brug for det.
Vi prioriterer legen højt og ser det som vores fornemste opgave at skabe rammerne for den gode leg. Her kan børnenes naturlige lyst til efterligning udfolde sig. Legen er et ufarligt sted at gå på opdagelse og udforske sig selv og andre.
I alle Solhjems børnegrupper har vi hver dag en morgensamling, hvor vi synger sammen og har forskellige sanglege og fingerlege afstemt efter børnenes alder. Morgensamlingen inspireres ofte af årstiden, og her skaber vi gennem sang og leg stemningen til den forestående årstidsfest.
Børnehavebørnene får desuden fortalt eventyr hver dag i forbindelse med middagsspisningen. Vi indleder eventyrstunden med at tænde et lys og synge en lille sang, hvor vi kalder på eventyret. Vi fortæller remseeventyr, korte eventyr, Grimms folkeeventyr, nordiske folkeeventyr og årstidshistorier. Vi fortæller altid det samme eventyr en uge ad gangen, så børnene kan nå at lære det at kende og leve med i det.
For vuggestuebørnene fortæller eller viser vi eventyr i forbindelse med årstids-fejringen.
Modsat årstidsfesterne, som er vores fælles fejring af en højtid eller af årsløbet i naturen, er fødselsdagen det enkelte barns fest. Vi gør denne dag til noget ganske særligt for fødselsdagsbarnet, som gennem fejringen bekræftes i, at det er betydningsfuldt.
For vuggestuebørnene markerer vi dagen på en helt enkel måde ved at tænde lys og synge en særlig sang. For børnehavebørnene fejrer vi dagen med et særligt fødselsdagsritual med barnet i centrum.
